Tuesday 19 July 2011

Buaya Pun Penyayang..Manusia??


Manusia adalah sebaik-baik ciptaan,diutus ke dunia ni sebagai Khalifah. Di antara khalifah ni,masih ramai je kat luar sane yang langsung xreti nak kenang jasa org yang berbuat baik kepada mereka. Sebagai contoh, mak bapak jaga anak mereka sebaik yang boleh,but at last ape nasib mak bapak mereka? Paling bagus pn diorang pi humban masuk rumah org tua-tua. Alasan, tak larat nak jage.  Ingat sket,restu tuhan  terletak kat restu mak. Agak-agak korang la,klu buat mak bapak cam sampah, bole ke nak masuk syurga? Sedangkan itu memang  tiket nak bawak kita pegi sana. Di bawah ini ade sedikit cerita yang menunjukkan BINATANG pn pandai menghargai org yang menjaga mereka.

Di costa Rica, seorang nelayan memecah pandangan Buaya dari seekor makhluk buas yang kejam kepada makhluk yang penyayang. Chito 52, seorang nelayan dari Costa Rica bersahabat baik dengan seekor Buaya sepanjang 5,18 m (17 kaki), dan seberat  444 kilogram yang diberi nama Pocho. Persahabatan mereka bermula kira-kira 20 tahun yang lalu apabila Chito menemui Pocho dalam kedaan yang parah kerana seseorang telah menembak mata kirinya. Buaya tersebut dibawa pulang oleh Pocho atas dasar kasihan kerana kecederaan yang agak parah.Ketika ditemui,berat Pocho hanya 68 kg.Fuhh.. Salute aku kat mamat ni. Nak dijadikan citer, Chito menjaga Pocho dengan sebaik mungkin malah pernah tidur di sebelah haiwan berkenaan bagi memastikan Pocho mengetahui bukan semua manusia ganas terhadapnya. Setelah sekian lama, luka tersebut kian sembuh, dan Chito berhasrat melepaskan Pocho ke habitatnya semula. Selepas dilepaskan, Chito pulang ke rumahnya dan dia amat terkejut apabila buaya tersebut mengekorinya dari belakang. Sejak dari itu,wujud satu hubungan yang tak dapat dijelaskan kerana hampir setiap hari Chito akan berenang bersama Pocho,gergasi sepanjang 17 kaki tanpa diserang oleh haiwan berkenaan malah Pocho hanya menerima Chito untuk berenang bersamanya.

 Anda fikirla, haiwan pun tau mengenang jasa walaupun dah terang-terang Chito tu bukan makhluk yang sama spesies dengannya. Jika haiwan pn boleh membalas jasa,jadi siapakah mereka dan species apakah mereka yang mengabaikan ibu bapa? Jangan sampai mereka dah tiada depan mata baru terdengar suara penyesalan yang mengundang rase ingin menyepak  di muka.

Untuk melihat video mereka,sila layari Youtube,search Chito & Pocho

No comments:

Post a Comment