Saturday 27 August 2011

Free Wi-fi –Antara keuntungan dan kerugian

Bila cakap pasal free wi-fi, tempat pertama yang akan melintas kat otak pastinya kedai-kedai fast food like McD, kfc,pizza and etc. Tapi kat tempat aku ni, paling power pun yang ade wi-fi mamak la. Maklumlah, ade fast food restaurant pun baru nak pasang signboard si tua berjanggut tu.
Nak dijadikan cerita,ade mamak yang ade wi-fi pn jaraknya lebih kurang 15 KM dari lokasi pekan ni. Pernah aku bertanya kat kat salah sorang tokey kedai makan kat sini,
“bang, kenapa abang x pasang wi-fi kat kedai?”
“Alah,mahal lah bro, RM 100 sebulan”
Aku selalu gak la lepak kat mamak yang ade wi-fi tu, even jarak die memang x logik aku nak lepak ditambah dengan kesejukkan subuh yang mampu menyebabkan frostbite percuma. Even jauh, aku boleh nampak budak-budak dari pekan aku datang ke tempat ni semata-mata nak online. Kalau difikirkan balik, aku tak paham kenapa tokey kedai makan kat tempat aku cakap wi-fi RM 100 sebulan mahal.
Cuba korang bayangkan, kat tempat aku ni ade kolej, ade politeknik and belum lagi aku citer budak-budak sekolah yang dah ade laptop. Zaman dah berubah, budak sekolah rendah pun dah ade laptop. Just imagine, kalau ade 30 tables kat kedai makan and cuma 5 tables yang ade org duduk makan-makan. Alangkah ruginya. Cuba pasang wi-fi, even diorang just duduk minum air, paling murah pn air boleh charge RM 1.00. Let say satu table tokey kedai boleh untung RM 5.00, RM 5.00 x 30 tables = RM 150.00. tu kalau diaorang order air je. Kalau makan sekali?
So,ape yang ruginya, kos wi-fi RM 100 sebulan kalau devide 30 hari,kosnya lebih kurang RM 3.34 je sehari. Kalau banding dengan untung yang bakal diterima? Silap hari bulan, tokey kedai ni boleh bawak anak bini pi haji tetiap tahun.

No comments:

Post a Comment